81-078 Gdynia
ul. Pusta 9
Przedszkole to wyjątkowy etap w życiu każdego malucha. Już teraz powinniśmy zadbać o to, aby proces adaptacji, przebiegał prawidłowo. Jest to proces, który nie jest tylko przystosowaniem się dziecka do środowiska przedszkolnego, ale przede wszystkim nabywaniem umiejętności budowania relacji z drugim człowiekiem- dzieckiem, jak również- zwłaszcza na początku- z nowymi osobami dorosłymi w jego życiu; osobami, pod opieką których zostanie w przedszkolu. Jest to proces długotrwały, złożony i wielostronny, dlatego dajmy dziecku czas, nie wymuszajmy pewnych zachowań już teraz, nie porównujmy naszego dziecka do innych dzieci, pozwólmy, aby relacje dziecko- dorosły i dziecko- dziecko zbudowały się płynnie, naturalnie. Wychowawcy w przedszkolu mają ogromną wiedzę i doświadczenie, zaufajmy im i współpracujmy dla dobra naszych dzieci.
TRUDNOŚCI NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCE SIĘ W PROCESIE ADAPTACJI:
Dzieci przede wszystkim mają trudności :
Aby złagodzić objawy te, należy wzbogacić dziecko o pozytywne doświadczenia w kontaktach z rówieśnikami oraz dorosłymi. Może zabrzmieć to dość ostro, ale należy zmniejszyć zależność emocjonalną dziecka z rodzicem. Ważne jest rozwijanie samodzielności w czynnościach samoobsługowych. Należy postarać się, aby pierwszy kontakt z rówieśnikami w grupie stał się dla dziecka możliwością do zdobycia pozytywnych doświadczeń i przeżyć oraz co jest bardzo istotne ze strony nauczyciela, dostosować program i wymagania stawiane dziecku do jego poziomu możliwości i potrzeb.
RADY DLA RODZICÓW, KTÓRYCH DZIECI ROZPOCZNĄ PRZYGODĘ Z PRZEDSZKOLEM:
JAK POWINNO WYGLĄDAĆ ROZSTANIE Z DZIECKIEM?
Sam moment rozstania jest trudny zarówno dla dziecka jak i rodzica. Pamiętajmy, iż atmosfera powinna być przyjazna i miła, a sam moment rozstania przebiegł szybko i sprawnie
10 WSKAZÓWEK DLA RODZICA PRZYSZŁEGO PRZEDSZKOLAKA :)
1. Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, przekazując maluszka nauczycielowi.
2. Nie zabieraj dziecka do domu , kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
3. Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz ; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może to być forma przekupywania, lecz raczej nagrody. Z czasem ten bodziec stanie się zbędny.
4. Kontroluj co mówisz. Zamiast: „już możemy wracać do domu”, powiedz: „teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
5. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu to powoduje niepotrzebny stres.
6. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, którą dziecko zna.
7. Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko, w miarę dokładnie: nie mów „przyjdę, kiedy skończę pracę”, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzice kończą pracę. Lepiej powiedzieć: „odbiorę cię z przedszkola po obiedzie/po zupie”. Jest to dla dziecka dobra miara czasu gdyż wie, kiedy są posiłki. Najważniejsze jest to, by dotrzymywać słowa.
8. Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz, że dziecko płacze.
9. Każde dziecko uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy, wielość zabawek, a życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze dziecko przytuli, weźmie na kolana i uspokoi zajmując uwagę dziecka czymś miłym i pozytywnym.
10. Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię. Brak zasad i wymogów ze strony nauczyciela sprawia, że dziecko odczuwa chaos, a to powoduje brak poczucia bezpieczeństwa.
81-078 Gdynia
ul. Pusta 9