18.11.2024 GODZ. 10.30 TEATR "QFER"- DROGOWY ZAWRÓT GŁOWY
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

    ADAPTACJA

     

     

     

    Przedszkole to wyjątkowy etap w życiu każdego malucha. Już teraz powinniśmy zadbać o to, aby proces adaptacji, przebiegał prawidłowo. Jest to proces, który nie jest tylko przystosowaniem się dziecka do środowiska przedszkolnego, ale przede wszystkim nabywaniem umiejętności budowania relacji z drugim człowiekiem- dzieckiem, jak również- zwłaszcza na początku- z nowymi osobami dorosłymi w jego życiu; osobami, pod opieką których zostanie w przedszkolu.  Jest to proces długotrwały, złożony i wielostronny, dlatego dajmy dziecku czas, nie wymuszajmy pewnych zachowań już teraz, nie porównujmy naszego dziecka do innych dzieci, pozwólmy, aby relacje dziecko- dorosły i dziecko- dziecko zbudowały się płynnie, naturalnie. Wychowawcy w przedszkolu mają ogromną wiedzę i doświadczenie, zaufajmy im i współpracujmy dla dobra naszych dzieci.

     

     

    TRUDNOŚCI NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCE SIĘ W PROCESIE ADAPTACJI:

    Dzieci przede wszystkim mają trudności :

    • ze zmianą dotychczasowych standardów zaspokajania potrzeb emocjonalnych i biologicznych;
    • koniecznością nawiązywania kontaktów interpersonalnych z nieznanymi ludźmi;
    • zdobywaniem szybkiej orientacji w środowisku przedszkolnym;
    • nabywaniem poczucia przynależności do grupy społecznej;
    • zmianą rytmu i trybu życia;
    • inną pozycją dziecka w grupie przedszkolnej niż w rodzinie; Dziecko jest jedynie jednym z wielu którym nauczyciel musi poświęcić czas.
    • zmianą w sytuacji rodzinnej wywołaną faktem podjęcia przez mamę pracy zawodowej.

    Aby złagodzić objawy te, należy wzbogacić dziecko o pozytywne doświadczenia w kontaktach z rówieśnikami oraz dorosłymi. Może zabrzmieć to dość ostro, ale należy zmniejszyć zależność emocjonalną dziecka z rodzicem. Ważne jest rozwijanie samodzielności w czynnościach samoobsługowych. Należy postarać się, aby pierwszy kontakt z rówieśnikami w grupie stał się dla dziecka możliwością do zdobycia pozytywnych doświadczeń i przeżyć oraz co jest bardzo istotne ze strony nauczyciela, dostosować program i wymagania stawiane dziecku do jego poziomu możliwości i potrzeb.

     

    RADY DLA RODZICÓW, KTÓRYCH DZIECI ROZPOCZNĄ PRZYGODĘ Z PRZEDSZKOLEM:

     

    • nie należy straszyć dziecka przedszkolem!!!
    • jakiś czas wcześniej wytłumaczyć mu dlaczego będzie musiało chodzić do przedszkola;
    • zaciekawić dziecko przedszkolem poprzez rozmowę (to miejsce, gdzie pozna nowych kolegów, koleżanki, wspólnie będą się bawić itp.);
    • przedstawić dziecku pozytywny obraz przedszkola, (przejdźcie się zobaczyć budynek i plac zabaw, pooglądajcie zdjęcia na stronie internetowej, wspólnie spróbujcie narysować przedszkole)
    • zaangażować dziecko w zakupy wyprawki do przedszkola;
    • jeżeli dziecko nie rozstawało się z rodzicami należy pozostawić dziecko u osoby, która je zna na jakiś czas, aby nie kojarzyło momentu rozstania z pobytem w przedszkolu;
    • wdrażać do przestrzegania umów i zasad;
    • pozwalać oraz zachęcać dziecko do samodzielności, do korzystania z toalety, samodzielnego mycia rąk, czy próby ubierania się;
    • starać się dostosować rytm dnia do tego panującego w przedszkolu.
    • RODZICU- POZBĄDŹ SIĘ SWOICH OBAW!  – w razie wątpliwości zadawaj pytania nauczycielom, bądź gotowy do współpracy z przedszkolem.
    • RODZICU PAMIĘTAJ, ŻE TWOJE EMOCJE UDZIELAJĄ SIĘ DZIECKU.
    • ZADOWOLONY I SPOKOJNY RODZIC- TO SZCZĘŚLIWE I SPOKOJNE DZIECKO :)

     

    JAK POWINNO WYGLĄDAĆ ROZSTANIE Z DZIECKIEM?

    Sam moment rozstania jest trudny zarówno dla dziecka jak i rodzica. Pamiętajmy, iż atmosfera powinna być przyjazna i miła, a sam moment rozstania przebiegł szybko i sprawnie

    1. Krótkie pożegnanie. Długie rozmowy, całusy, uściski, niekończące się przybijanie piątek utrudnia dziecku i rodzicowi rozstanie.
    2. Rytuały. Warto abyście przed wyjściem do przedszkola ustalili sposób rozstanie czy będzie to całus, przybicie „żółwika”, czy przytulas. Pierwsze dni na pewno będą trudne w utrzymaniu tego, ale z biegiem czasu na pewno dziecko się przyzwyczai.
    3. Mów prawdę. Powiedz dziecku, że nadszedł czas rozstania i wrócisz „po obiedzie”. Dobrze, żebyś określiła dziecku orientacyjny czas powrotu.
    4. Miłe komunikaty. Nie stosuj nigdy stwierdzenia „nie bój się”, bo uświadamiasz swojemu dziecku, że jest coś czego mógłby się bać. Zamiast tego powiedz „Miłej zabawy”, „Na pewno dzień Ci minie przyjemnie”. Pamiętaj o uśmiechu i ciepłym głosie, który pomoże twojemu dziecku nabrać pewności siebie, że „w przedszkolu jest fajnie”
    5. Cierpliwość. Okres adaptacji może przebiegać długo. Pamiętaj, że wiele zależy od Ciebie, nauczyciela i dziecka. Warto, abyś była wrażliwa na emocje dziecka. Krzyk i negatywne emocje z Twojej strony pogorszą sytuację.


    10 WSKAZÓWEK DLA RODZICA PRZYSZŁEGO PRZEDSZKOLAKA :)

     

     1. Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, przekazując maluszka nauczycielowi.

    2. Nie zabieraj dziecka do domu , kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.

    3. Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz ; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może to być forma przekupywania, lecz raczej nagrody. Z czasem ten bodziec stanie się zbędny.

    4. Kontroluj co mówisz. Zamiast: „już możemy wracać do domu”, powiedz: „teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.

    5. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu to powoduje niepotrzebny stres.

    6. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, którą dziecko zna.

    7. Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko, w miarę dokładnie: nie mów „przyjdę, kiedy skończę pracę”, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzice kończą pracę. Lepiej powiedzieć: „odbiorę cię z przedszkola po obiedzie/po zupie”. Jest to dla dziecka dobra miara czasu gdyż wie, kiedy są posiłki. Najważniejsze jest to, by dotrzymywać słowa.

    8. Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz, że dziecko płacze.

    9. Każde dziecko uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy, wielość zabawek, a życzliwa i uśmiechnięta pani  zawsze dziecko przytuli, weźmie na kolana i uspokoi zajmując uwagę dziecka czymś miłym i pozytywnym.

    10. Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię. Brak zasad i wymogów ze strony nauczyciela sprawia, że dziecko odczuwa chaos, a to powoduje brak poczucia bezpieczeństwa.

     

    Data dodania: 2023-06-19 23:06:48
    Data edycji: 2023-06-27 08:15:32
    Ilość wyświetleń: 902
    Bądź z nami
    Aktualności i informacje
    Biuletynu Informacji Publicznej
    Biuletynu Informacji Publicznej