Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE OD PANI GABRYSI

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE OD PANI GABRYSI

WITAM WAS KOCHANI!

Dzisiaj rodzaje ćwiczeń słuchowych: -porównywanie różnych odgłosów - naśladowanie słyszanych odgłosów - dostrzeganie, rozpoznawanie, różnicowanie dźwięków z otoczenia - wyróżnianie, rozpoznawanie i powtarzanie głosek - łączenie obrazków z danym odgłosem -uderzanie w stół, instrument wedle określonego rytmu.

 

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

https://www.youtube.com/watch?v=VyXhyl00qGw

 

  1. „Rymy w zagrodzie”

Wiersz ten można wykorzystać do ćwiczeń słuchowych. Zadaniem dziecka jest odgadywanie brakujących rymów ( słowa w nawiasach).

Raz na grzędzie bura kurka

nastroszyła swoje...( piórka)*

Inna kurka głośno gdacze

Żółta kaczka pięknie…(kwacze).*

Baran po swojemu beczy,

koza w kozie z żalem…(meczy).*

Gniady konik w stajni hula,

pszczółki lecą wprost do…(ula).*

traktor w polu głośno huczy,

a na łące krówka…( muczy)*

gdy wróbelki nam ćwierkają,

dzieci rymy…( dobierają).*

 

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci odgadują brakujące rymy.

 

Propozycje domowych zabaw słuchowych:

  • Co słyszą moje uszy? Zasłaniamy dziecku oczy, następnie prosimy, żeby opisało co słyszy wokół siebie.
  • Rozpoznaj dźwięki. Kładziemy przed dzieckiem od 3 do 5 przedmiotów (w zależności od jego wieku i umiejętności) mogą to być np. klucze, garnek z łyżką, monety, foliowa torebka, instrumenty, to co mamy pod ręką i wydaje dźwięk. Następnie dziecko po kolei sprawdza każdą rzecz i próbuje zapamiętać jaki dźwięk dany przedmiot wydaje. Kolejnym elementem zabawy jest rozpoznawanie przedmiotów  tylko za pomocą słuchu, dziecko zamyka lub zasłania oczy.
  • Skąd dochodzi dźwięk? Zadaniem dziecka jest podążanie z zamkniętymi oczami za dźwiękiem np. dzwoneczka, gwizdka, grzechotki. Uwaga, przed przystąpieniem do zabawy sprawdźmy czy przestrzeń, w której odbywać się będą ćwiczenia jest bezpieczna, pozbawiona kantów i przeszkód o które dziecko może się zaczepić.
  • Kto mnie woła? Dziecko nie widzi osób, które je wołają - można zmieniać barwę i natężenie głosu np. mama może mówić bardzo grubym głosem, a tata cieniutkim.
  • Ile dźwięków słyszysz? Odgadywanie ilości wystukanych, wyklaskanych dźwięków.
  • I wiele innych... np. możemy pobawić się w głuchy telefon, pograć na instrumentach lub pokrywkach i garnkach, zmieniać natężenie głosu, mówić szeptem, normalnie lub głośno, pośpiewać, recytować wiersze np. jak roboty, jak staruszkowie, jak małe dzieci, jak ktoś smutny lub wesoły.W załącznikach 1,2 są karty pracy z przykładami ćwiczeń słuchowych,w następnych inne ciekawe ogólnodostępne karty pracy ćwiczeń narządów mowy , rozwijających mowę wydawnictwa Harmonia
Data dodania: 2020-05-19 11:53:29
Data edycji: 2020-05-19 11:56:12
Ilość wyświetleń: 110
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button